неділя, 2 вересня 2018 р.

Члени речення


1. Установіть, яким членом речення є кожне зі слів, позначених цифрами (цифра стоїть перед словом, яке вона позначає).
У кого (1) серце мудрістю (2) багате, (3) тому глибини (4) всякі перейти.
1 серце                      А додаток  
2 багате                     Б означення    
3 тому                       В обставина   
4 всякі                       Г підмет    
 Д присудок
2. З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова в прикладах.
1 підмет                    А Забування вичищає авгієві стайні пам'яті.       
2 присудок                Б Хвилина - це наче й мало.     
3 додаток                 В Глечики з глини прикрашали невеликий мисник.
4 означення              Г Андрій раптом зупинився подумати.       
Д Вибиватися в люди - справа зовсім не проста.
3. Доберіть приклад до кожного виду однорідних членів речення.
1 підмети                  А Поміж замком і ставом розкинулося передмістя.
2 присудки                Б Чулося гудіння медоносних бджіл, волохатих джмелів.
3 додатки                 В Згори видно скошені жита й залитий водою луг.
4 означення              Г У траві палали степові маки й жовті ліхтарики тюльпанів.
Д Наймилішою й найдорожчою для людини є її рідна мова.
4. Установіть відповідність між способом вираження підмета та прикладом речення з таким підметом.
1 іменник                                                                 А Увік я вірна буду, мій сердечний друже.
2 прикметник, що переходить в іменник                  Б І забуте в душі ожива.
3 дієприкметник, що переходить в іменник              В І дивились на мене ті очі, як веселки, з-під маєва брів.
4 словосполучення                                                   Г Сміливі завжди мають щастя. 
                                                                                Д Ішли дві долі різними шляхами.
5. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
1 підмет                               А Щирі друзі глечика не поб’ють.
2 присудок                            Б Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.
3 означення                          В На десерт подали сік із полуниць.
4 обставина                          Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину
                                             Д Ніч осіння на дощ і туман багата.
6. З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра позначає наступне слово).
Українській класичній (1)прозі (2)завжди була (3)властива яскрава (4)поетичність.
1 прозі           2 завжди             3 властива             4 поетичність
А підмет        Б присудок           В означення          Г додаток         Д обставина

7. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
1 підмет                                           А Я лиш син народу.      
2 присудок                                       Б Весна захлиналася буйним цвітом вишень.
3 означення                                      В Писати вірші — жить непросто.
4 обставина                                      Г І гнеться дерево від плоду.      
Д Русявий день гаптує сни світанню
8. З’ясуйте синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Мова (1)Гоголя — це своєрідний український (2)«говір» за мелодикою, синтаксисом, словником, тому важко рівнопотужно перекласти (3)Гоголя українською: втрачається (4)неповторний аромат українськості.
1 Гоголя                                           А іменна частина присудка
2 «говір»                               Б прямий додаток
3 Гоголя                               В непрямий додаток
4 неповторний                       Г узгоджене означення
                                             Д неузгоджене означення
9. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова
1 підмет                               А Молодість здатна творити несподіване й неймовірне.
2 присудок                            Б Як розбещує людину сама можливість принижувати інших!
3 означення                          В Не дивиться їм грізно в очі «завтра».
4 обставина                          Г А він стоїть наперекір усім напастям
                                               Д Народ шукає в геніях себе.


10. З'ясуйте синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Ніколи не треба забувати про своє призначення й (1) завжди пам'ятати, що (2) митці покликані народом для того, аби показувати (3) світові насамперед, що життя (4) прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мистецьких благ.
1 завжди                  2 митці            3 світові             4 прекрасне
А обставина            Б підмет         В додаток           Г іменна частина присудка         Д означення

11. Визначте синтаксичну роль виділеного дієслова в реченнях
1 підмет               2 компонент складеного дієслівного присудка          3 обставина          4 додаток
А Звичай робити писанки виник в Україні ще з дохристиянських часів.
Б Поет не міг написати рядка без вогненного перевтілення в образи.
В Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та Авеля.
Г На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами.     
Д Співати - це обов’язково, як дихати.

12. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
1 означення           
2 прикладка (різновид означення)           
3 обставина          
4 додаток
А Сам Лисенко, бездоганний лицар української пісні, прекрасний композитор і піаніст, зостався в моїй пам'яті як найчарівніша людина.
Б Он хмарки бредуть повільно одна за одною над самим обрієм, схожі на білих лебедів.
В Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти, десь на далекій полонині.
Г Ви щасливі, високії зорі, все на світі вам видно звисока.
Д Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм.

13. Обставина причини є в реченні
А Брат навчився керувати автомобілем.        
Б Читаючи підручник, робіть нотатки.     
В Шляхи засипаючи, завиває лютнева хуртовина.
Г Поранений солдат побілів від болю.      
Д Мандрівники були вже дуже далеко від домівки.

14. Установіть відповідність між видом відокремленого члена речення і прикладом.
1 означення        2 прикладка        3 обставина  4 додаток
А Я так люблю тебе, мій краю, красу твоїх степів і гір.      
Б Данилко радо, з підскоком, біг до сусідів.
В На світі все знайдеш, крім рідної матері.    
Г Він, п’ятирічний хлопчик, міг би гратися годинами.
Д Ночували гайдамаки в зеленій діброві, на припоні пасли коні, сідлані, готові.

15. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:
А Книга – це змога погомоніти з людиною через тисячоліття.         
Б Я люблю очима тишу цілувати.
В Там будуть горіти до ранку в туманних дзеркалах троянди.     
Г Мені осіння ніч короткою здається.
Д Зоря на небі рожева вже почала займатись.

16. Позначте речення з однорідними означеннями (розділові знаки пропущено):
А З другої хати доносилася сумна журлива пісня.        
Б Чарами віє від необмеженого синього простору.
В Ранковий легкий вітер розганяв залишки туману.     
Г Густий осінній туман встає над лісом вечірньою добою.

17. Позначте речення, у якому другорядним членом виступає обставина способу дії:
А Заходить до хати зоря-зоряниця, і гомін стихає кругом (М. Сом).
Б Ходить вітер яром та горою, плачуть трави, тужать під косою (М. Рильський).  
В Прісною прохолодою повіяло з лісу (М. Стельмах).
Г За півкілометра річка розпливалася великим плесом трохи меншого, широкого й чистого ставу (Ю. Смолич).
Д Ну, словом, листя розпустили всі назустріч живодайному дощеві (М. Рильський).

18. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:
А Я хочу вам про рідний край сказать (Олександр Олесь).      
Б Я берусь за важку роботу – виглядати синів (О. Сенатович).
В Мені дальня зоря буде слати листи вересневими журавлями (М. Ільницький).
Г Вже клен, що казку розказав бузкам, ліг тінню спати на телігу (Богдан Бора). 
Д У Марії хата була збудована по-новому (І. Сенченко).

19. З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.
1 підмет       2 присудок       3 означення       4 обставина
А Щирі друзі глечики не поб’ють.        
Б Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.      
В На десерт подали кисіль з вишень.
Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину.     
Д Русявий день гаптує сни світанню.

20. Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.
(1) Прилинули не/зліченні теплі молдавські вітри, насунуло з півдня велике жовте одноманіття. (2) Наставали дедалі кращі й леткі наче мильні бульбашки дні, і кожний видавався так до краю шляхетним, що всяка хвиля тривання була чудом надмірним і ще не/звіданим. (3) У тиші глибоких і гарних днів змінювалась не/помітно тканина листків. (4) Аж певного дня дерева постали в солом’яному вогні цілком здематеріалізованого листя, у красі легкій, як відцвілі пелюстки, як прекрасні пави й фенікси, котрі мусять лишень схитнутись і затріпотіти, щоб струсити те злиняле та не/потрібне пір’я.
Роль підмета виконують слова, виділені в усіх рядках, ОКРІМ
А молдавські вітри           Б кожний видавався         В хвиля тривання           Г не/потрібне пір’я

21. (1) Чогось непокоїться хлопець, чомусь безпричинно тягне його в глибінь вечорів, де місяць і зорі ворожать угорі. (2) Ідеш шляхом, і здається тобі, наче от-от зі щастям зустрінешся. (З) І, як загадкові лісові [...], кличуть далекі дівочі пісні. (4) Він часто поривається до них, але близько не наважується підійти. (5) І не тому, що несміливий, а тому, що потаємна, ще нерозпізнана ним дівоча душа була святою для Романа. (6) Ще не знайшов тої, для якої зміг би небо прихилити.
Складений іменний присудок ужито в реченні
А першому           Б четвертому         В п'ятому         Г шостому

22. (1) Після не/довгої темної ночі починало світати. (2) Край неба вже горів не/рожевим огнем, а ясно-червоним полум’ям. (3) Промайнула хвилина, друга – і пучок жовтогарячого світла заіскрився, розливаючись по горах і лісах. (4) Повітря було кришталево чисте, прозоре. (5) Сонце обливало землю яскравим світлом, гріло, пестило теплом свого проміння. (6) Обізвалася трава не/впевненими голосамитисячі тендітних мешканців: коників, джмелів, комариків. (7) У повітрі бриніла не/перевершена жайворонкова пісня. (8) Прокинулось усе.
У ролі підмета вжито в тексті виділене слово
А прозоре         Б проміння        В тисячі         Г усе


Немає коментарів:

Дописати коментар