1. Установіть,
яким членом речення є кожне зі слів, позначених цифрами (цифра стоїть перед
словом, яке вона позначає).
У кого (1) серце мудрістю (2) багате, (3) тому глибини (4) всякі перейти.
1 серце А додаток
2 багате Б означення
3 тому В обставина
4 всякі
Г підмет
Д присудок
2. З'ясуйте,
яким членом речення є виділені слова в прикладах.
1 підмет А Забування
вичищає авгієві стайні пам'яті.
2 присудок Б Хвилина - це наче й мало.
3 додаток В Глечики з
глини прикрашали
невеликий мисник.
4 означення Г Андрій раптом
зупинився подумати.
Д Вибиватися в люди - справа зовсім не проста.
3. Доберіть
приклад до кожного виду однорідних членів речення.
1 підмети А Поміж замком і ставом
розкинулося передмістя.
2 присудки Б Чулося гудіння
медоносних бджіл, волохатих джмелів.
3 додатки В Згори видно скошені
жита й залитий водою луг.
4 означення Г У траві палали
степові маки й жовті ліхтарики тюльпанів.
Д Наймилішою й
найдорожчою для людини є її рідна мова.
4. Установіть відповідність між способом вираження підмета та прикладом
речення з таким підметом.
1 іменник А Увік я вірна буду,
мій сердечний друже.
2 прикметник, що
переходить в іменник Б І забуте в душі ожива.
3 дієприкметник, що
переходить в іменник В І дивились на мене ті очі, як веселки, з-під маєва брів.
4 словосполучення Г Сміливі завжди мають
щастя.
Д Ішли дві долі різними
шляхами.
5. З’ясуйте,
яким членом речення є виділені слова.
1 підмет А Щирі друзі глечика
не поб’ють.
2 присудок Б Учорашнє ніби сон, що
випурхнув з очей.
3 означення В На десерт подали сік із
полуниць.
4 обставина Г Перехожі з
подивом поглядали на
дівчину
Д Ніч осіння на
дощ і туман багата.
6. З’ясуйте
синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра позначає наступне слово).
Українській класичній (1)прозі (2)завжди була (3)властива яскрава (4)поетичність.
Українській класичній (1)прозі (2)завжди була (3)властива яскрава (4)поетичність.
1 прозі 2 завжди 3 властива 4 поетичність
А підмет Б присудок В означення Г додаток Д обставина
7. З’ясуйте,
яким членом речення є виділені слова.
1 підмет А Я лиш син народу.
2 присудок Б Весна захлиналася
буйним цвітом вишень.
3 означення В Писати вірші — жить непросто.
4 обставина Г І гнеться дерево від плоду.
Д Русявий день
гаптує сни світанню
8. З’ясуйте
синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Мова (1)Гоголя — це своєрідний український
(2)«говір» за мелодикою, синтаксисом, словником, тому важко рівнопотужно
перекласти (3)Гоголя українською: втрачається (4)неповторний аромат
українськості.
1 Гоголя А іменна частина
присудка
2 «говір» Б прямий додаток
3 Гоголя В непрямий додаток
4 неповторний Г узгоджене означення
Д неузгоджене означення
9. З’ясуйте, яким
членом речення є виділені слова
1 підмет А Молодість здатна творити несподіване й
неймовірне.
2 присудок Б Як розбещує людину
сама можливість принижувати інших!
3 означення В Не дивиться їм грізно
в очі «завтра».
4 обставина Г А він стоїть наперекір усім напастям
Д Народ шукає в геніях себе.
10. З'ясуйте
синтаксичну роль виділених слів (цифра позначає наступне слово).
Ніколи не треба забувати про своє призначення й (1) завжди пам'ятати, що (2) митці покликані народом для того, аби показувати (3) світові насамперед, що життя (4) прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мистецьких благ.
Ніколи не треба забувати про своє призначення й (1) завжди пам'ятати, що (2) митці покликані народом для того, аби показувати (3) світові насамперед, що життя (4) прекрасне, що само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мистецьких благ.
1 завжди 2 митці 3 світові 4 прекрасне
А обставина Б підмет В додаток Г іменна частина присудка Д означення
11. Визначте
синтаксичну роль виділеного дієслова в реченнях
1 підмет 2 компонент складеного
дієслівного присудка 3 обставина 4 додаток
А Звичай робити писанки виник в Україні ще з
дохристиянських часів.
Б Поет не міг написати рядка без вогненного перевтілення в
образи.
В Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та Авеля.
Г На колишній
Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами.
Д Співати - це обов’язково, як дихати.
12. До кожного рядка,
позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
1 означення
2 прикладка (різновид
означення)
3 обставина
4 додаток
А Сам Лисенко,
бездоганний лицар української пісні, прекрасний композитор і піаніст, зостався
в моїй пам'яті як найчарівніша людина.
Б Он хмарки бредуть
повільно одна за одною над самим обрієм, схожі на білих лебедів.
В Не чути ніякого
голосу, крім вівчарської трембіти, десь на далекій полонині.
Г Ви щасливі, високії
зорі, все на світі вам видно звисока.
Д Троянди, гріючись на
сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм.
13. Обставина
причини є в реченні
А Брат навчився керувати автомобілем.
Б Читаючи підручник, робіть нотатки.
В Шляхи засипаючи, завиває лютнева хуртовина.
Г Поранений солдат побілів від болю.
Д Мандрівники були вже дуже далеко від домівки.
14. Установіть
відповідність між видом відокремленого члена речення і прикладом.
1 означення
2 прикладка 3 обставина 4 додаток
А Я так люблю тебе, мій краю, красу твоїх степів і
гір.
Б Данилко радо, з підскоком, біг до сусідів.
В На світі все знайдеш, крім рідної матері.
Г Він, п’ятирічний хлопчик, міг би гратися
годинами.
Д Ночували гайдамаки в зеленій діброві, на припоні
пасли коні, сідлані, готові.
15. Позначте
речення зі складеним дієслівним присудком:
А Книга – це змога погомоніти з людиною через
тисячоліття.
Б Я люблю очима тишу цілувати.
В Там будуть горіти до ранку в туманних дзеркалах
троянди.
Г Мені осіння ніч короткою здається.
Д Зоря на небі рожева вже почала займатись.
16. Позначте
речення з однорідними означеннями (розділові знаки пропущено):
А З другої хати доносилася сумна журлива пісня.
Б Чарами віє від необмеженого синього простору.
В Ранковий легкий вітер розганяв залишки туману.
Г Густий осінній туман встає над лісом вечірньою
добою.
17. Позначте
речення, у якому другорядним членом виступає обставина способу дії:
А Заходить до хати зоря-зоряниця, і гомін стихає
кругом (М. Сом).
Б Ходить вітер яром та горою, плачуть трави,
тужать під косою (М. Рильський).
В Прісною прохолодою повіяло з лісу (М. Стельмах).
Г За півкілометра річка розпливалася великим
плесом трохи меншого, широкого й чистого ставу (Ю. Смолич).
Д Ну, словом, листя розпустили всі назустріч
живодайному дощеві (М. Рильський).
18. Позначте
речення зі складеним дієслівним присудком:
А Я хочу вам про рідний край сказать (Олександр
Олесь).
Б Я берусь за важку роботу – виглядати синів (О.
Сенатович).
В Мені дальня зоря буде слати листи вересневими
журавлями (М. Ільницький).
Г Вже клен, що казку розказав бузкам, ліг тінню
спати на телігу (Богдан Бора).
Д У Марії хата була збудована по-новому (І.
Сенченко).
19. З’ясуйте, яким
членом речення є виділений фрагмент.
1 підмет 2 присудок 3 означення 4 обставина
А Щирі друзі глечики не поб’ють.
Б Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.
В На десерт подали
кисіль з вишень.
Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину.
Д Русявий день гаптує сни світанню.
20. Прочитайте
текст і виконайте завдання 7–10.
(1) Прилинули не/зліченні теплі
молдавські вітри, насунуло з півдня велике жовте одноманіття. (2)
Наставали дедалі кращі й леткі наче мильні бульбашки дні, і кожний
видавався так до краю шляхетним, що всяка хвиля тривання була чудом
надмірним і ще не/звіданим. (3) У тиші глибоких і гарних днів змінювалась
не/помітно тканина листків. (4) Аж певного дня дерева постали в солом’яному
вогні цілком здематеріалізованого листя, у красі легкій, як відцвілі пелюстки,
як прекрасні пави й фенікси, котрі мусять лишень схитнутись і затріпотіти, щоб
струсити те злиняле та не/потрібне пір’я.
Роль
підмета виконують слова, виділені в усіх рядках, ОКРІМ
А молдавські вітри Б кожний видавався В хвиля тривання Г не/потрібне пір’я
21. (1)
Чогось непокоїться хлопець, чомусь безпричинно тягне його в
глибінь вечорів, де місяць і зорі ворожать угорі. (2) Ідеш шляхом, і
здається тобі, наче от-от зі щастям зустрінешся. (З) І, як загадкові
лісові [...], кличуть далекі дівочі пісні. (4) Він часто поривається до
них, але близько не наважується підійти. (5) І не тому, що несміливий, а тому,
що потаємна, ще нерозпізнана ним дівоча душа була святою для Романа.
(6) Ще не знайшов тої, для якої зміг би небо прихилити.
Складений
іменний присудок ужито в реченні
А першому
Б четвертому В п'ятому Г шостому
22. (1) Після не/довгої
темної ночі починало світати. (2) Край неба вже горів не/рожевим огнем, а
ясно-червоним полум’ям. (3) Промайнула хвилина, друга – і пучок жовтогарячого
світла заіскрився, розливаючись по горах і лісах. (4) Повітря було кришталево
чисте, прозоре. (5) Сонце обливало землю яскравим світлом, гріло, пестило
теплом свого проміння. (6) Обізвалася трава не/впевненими голосамитисячі тендітних
мешканців: коників, джмелів, комариків. (7) У повітрі бриніла не/перевершена
жайворонкова пісня. (8) Прокинулось усе.
У ролі
підмета вжито в тексті виділене слово
А прозоре
Б проміння В тисячі Г усе
Немає коментарів:
Дописати коментар