1. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання тире.
1 тире при
відокремленій прикладці 2 тире в
реченні з однорідними членами
3 тире між підметом і
присудком 4 тире в неповному реченні
А Найбільше у світі
любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість
Б Дівчина внесла
оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.
В Зацвіла тендітно-біла
конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.
Г Класична пластика, і
контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.
Д Зображення флори й
фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.
2. Кому (коми) треба ставити в реченні (розділові знаки
пропущено)
А А тим часом місяць пливе оглядать небо й зорі та землю й
море.
Б У моїй душі бриніли людські голоси і ні вдень ні вночі не
давали спокою.
В Підемо до лісу або в
гай погуляти чи на річку порибалити.
Г Жовтороте ластів’ятко
силилося вилетіли з гнізда та ще не змогло.
Д Пізньої осені на
зритій землі поплуталась гарбузова огудина.
3. Двокрапку треба поставити, якщо до частини «Люблю теплу весняну пору…» додати фрагмент рядка
А… кидаю всі
невідкладні справи та йду в поля далекі.
Б… у цей час
народжуються нові потаємні мрії та сподівання.
В… час пробудження
природи від тривалого зимового сну.
Г… ласкаву, сонячну,
повну радісних пташиних переливів.
Д… коли з-під снігу
виглядають перші блакитні проліски.
4. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Ще великий Микола
Гоголь, наш славний земляк, захоплено говорив про мову українського народу.
Б Кінь вийшов на сизу
піщану косу і струсивши воду, відчув себе вільним, сильним, непереможним.
В На оболоні, залитій
водою, походжали на певній відстані один від одного, поважно переставляючи
ноги, лелеки.
Г Женеш свою корівчину
пасти в поле, десь за тобою сонце, сходячи, крізь дерезу спілим кавуном
червоніє.
Д Дівчина ступає на
палубу, і літній слуга вслід їй виносить велику клітку з пернатим красенем –
вінценосним журавлем.
5. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий
знак).
Унизу,(1) за Ворсклою,(2) розгорталася
в заобрійну далеч мальовничі простори рідної Вкраїни,(3) звідти попід самі
вікна підступало море народного життя з його журбами й радощами,(4) з
чародійними пісенними вечорами,(5) сповненими поезії,(6) яка бентежила душу то
піснею-задумою,(7) то лукавим жартом,(8) то щемкою сльозою.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації,
запропоноване в рядку
А коми 1 і 2 – при
уточнювальній обставині Б кома З –
між частинами складносурядного речення
В коми 4, 7 і 8 – між
однорідними членами Г кома 5 –
при відокремленому означенні
Д кома 6 – перед
підрядною частиною складного речення
6. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 тире при
відокремленому означенні 2 тире в складносурядному
реченні
3 тире при однорідних
членах речення 4 тире між підметом і присудком
А Я усміхнусь – і все
навкруг сміється.
Б Печаль пече – гаряча
і нестримна.
В Для гордої і владної
душі життя і воля – на горі високій.
Г Непереможна
безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.
Д На річці, у лісі, на
полі – усюди німа тиша.
7. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий
знак або його відсутність).
Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою
чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею
жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням
стиглого жита,(7) підрізаного серпами.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації в
рядку
А коми 1 і 7 виділяють
відокремлені означення Б кома 2 розділяє головну й підрядну частини
В двокрапка 3 стоїть
після узагальнювального слова Г коми 4 і
5 розділяють частини складносурядного речення
Д на місці цифри 6 коми
немає, оскільки означення є неоднорідними
8. Кому треба поставити в складносурядному реченні
А Удалині хиталися
дерева і синів задуманий прибій.
Б Знову дівча малювало
хвилі та чайки літали низько.
В Тільки море бухає та
зорі тремтять у нічній прохолоді.
Г Я йду до гаю й серце
моє пташкою співає про весну.
Д Повсюди зацвів бузок
і кущі троянд укрилися квітами.
9. Прочитайте речення.
Як рожеві птахи (1) зашуміли (2) заспівали примороззю підкучерявлені очерети (3) і їхній пух полетів у святешну далечінь (4) де злегка поскрипував мороз (5) чи земля і на добрий сон вкладалося село.
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Як рожеві птахи (1) зашуміли (2) заспівали примороззю підкучерявлені очерети (3) і їхній пух полетів у святешну далечінь (4) де злегка поскрипував мороз (5) чи земля і на добрий сон вкладалося село.
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1 Б 2 В З Г 4 Д 5
10. Між однорідними членами речення й узагальнювальним словом
треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А Усі українські
музичні інструменти поділяються на ударні-духові та струнні.
Б Крім того для
створення шумових ефектів використовували деякі предмети побуту як-от підкову
рубель качалку тощо.
В В обручі робили
прорізи куди вмонтовували маленькі дзвіночки металеві пластини-брязкальця усе,
що могло видавати дзвін.
Г Інші ударні
інструменти тулумбаси бугаї набули великого поширення на Запорозькій Січі.
Д Наш народ створив
також цілий ряд духових інструментів наприклад сопілку трембіту ріг сурму трубу
волинку.
11. Прочитайте речення. Надходить пора переміщення барв (1) а сині верховіття дерев
на рожевому тлі неба ще розгойдують у собі блакитно-сизі відтінки (2) і
відчуваєш (3) скрізь причаїлися невидимі полохливі тіні (4) тому стало і
повніше навколо (5) і більш тривожно на серці. Кому треба ставити
на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1 Б 2 В З Г 4 Д 5
12. Усі розділові знаки правильно вжито в реченні
А Багато струмків
народжується тут, високо на горах, де росами опадають тумани, й де хмари часто
сіють дощі.
Б Де знаходить природа
такі розмаїті барви, що їх не відтворити точно жодною фарбою, жодним пензлем?
В Дерева у цвіту такі
казково білі й легкі вночі, зараз обважніли, посірішали й ніби танули,
розтікалися сірим туманом по низині.
Г Здоровенний дуб
розлігся розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.
Д Високо поросло
розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю на котрій, чіпляючись
колосками за гілки, буяє розкішна рослина.
13. Перед виділеним сполучником і після нього НЕ треба ставити
коми в реченні (розділові знаки пропущено)
А Явори й долини залила
імла і несміливі й кволі встали зорі.
Б Тихий сон стуляє вії
розігнавши давні мрії і втопивши їх в журбі.
В Нависло хмар глухе
склепіння і шурхаючи крилами об них летять чайки.
Г Я кличу сонце і припале сріблястим порохом з долин
воно пливе.
Д Сивим туманом оповило
велетні-дерева і навіває
сум така картина.
14. Доберіть приклад до кожного випадку вживання
тире.
1 тире між підметом і
присудком 2 тире
перед узагальнювальним словом
3 тире при
відокремленій прикладці 4 тире в
безсполучниковому реченні
А Тонкі брови, русяві
дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б Здобути волю — то мій
рай.
В Я тільки тепер
побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.
Г Від малих дітей
голова болить, а від великих — серце.
Д Прийде осінь — у засіках буде
хліб золотий.
15. Кому перед як треба
поставити в реченні
А Пам’ятаю ці події як
сьогодні.
Б Затримався не більше
як на годину.
В Вивчаємо звук як
одиницю мовлення.
Г Дощ полив як із
відра.
Д Роса посипалась як
дощ.
16. Прочитайте речення.
Сонце зайшло (1) та відблиски неба ще
живуть на стрілчастих (2) блискучих ракетах (3) що (4) скільки глянеш (5)
височать по всьому степу. Кому треба ставити на місці всіх цифр, окрім
А 1 Б 2 В 3 Г 4 Д 5
17. Двокрапку
треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
А Вже тиха осінь ходить
берегами на вербах трусить листячко руде.
Б Сашко задихався та
зморився більше години вони бігли з Сіроманцем.
В Сонце зайшло степові
озера стали на якийсь час темно-червоними.
Г Брязне клинок об
залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів.
Д Спочатку Тимко
образився і хотів піти потім передумав і залишився.
18. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання розділового знака на місці крапок.
1 кома 2 двокрапка 3 тире 4 дужки
А Знаю я … моє ім’я не
згасне на прийдешнім сонячнім путі.
Б Це просто день, що
врубується в простір … Сергій Жадан ….
В Ось ранок … синім
возом … їде … і сонця сніп в село везе.
Г Вдихати вітер
Батьківщини … найвище щастя на землі.
Д І сонце падало за
тьмяним морем трав … на землю маки кинувши червоні.
19. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання розділового знака на місці крапок.
1 кома 2 двокрапка 3 тире 4 знак оклику
А О ні … Являйся,
зіронько, мені хоч в сні.
Б Така терпка, така
остання … правда, закута в мармур майже римських строф.
В Щасливиця … я маю трохи
неба і дві сосни в туманному вікні.
Г Я з тобою все життя
поділю … хліб і сіль і краплину щастя.
Д Страшно впасти у
кайдани, умирать в неволі, а ще гірше … спати, спати і спати на волі.
20. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання коми.
1 між однорідними
членами речення 2 при відокремленому члені речення
3 між частинами
безсполучникового речення 4 між
частинами складносурядного речення
А Не страшна тобі ані
посуха, ані дощ.
Б Сичі в гаю
перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
В Жайворонок висить на
невидимій нитці, співаючи весну.
Г Лягло сонце за горою,
зірки засіяли.
Д Зоре моя вечірняя,
зійди над горою.
21. Кома НЕ СТАВИТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущено)
А Пройшла гроза і ніч
промчала і знову день шумить кругом.
Б Важким холодним сном
спала земля а високо над нею притаїлися зорі.
В Тепло було й вишні
цвіли рясно.
Г Дощ пройшов і світлі
ручаї в синє море виливають воду.
Д В одну мить
розсунувся простір і стали ближчими зорі.
22. Кома
НЕ СТАВИТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущені)
А На подвір’ї голосно
сміються діти і пурхають горобці.
Б І жмуриться вікнами
наша хатина і шепче задумливий сад.
В День був сонячним і
небо здавалося ще більшим.
Г Жайворонок заспівав
для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.
Д Мені потрібне слово а
не слава.
23. Прочитайте
речення (розділові знаки пропущено).
Бажання дізнатися про найдальших предків (1) пошуки
сімейних реліквій (2) розмови з рідними (З) усе це прокладає незримі ниточки
духовності між старшими й молодшими членами родини (4) робить їх ближчими (5)
ріднішими один одному.
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1 Б 2 В 3 Г 4 Д 5
24. З'ясуйте
причину вживання тире в наведених реченнях.
1 перед
узагальнювальним словом 2 між
підметом і присудком
3 при відокремленій
прикладці 4 у безсполучниковому реченні
А Дмухнув вітрець - і
мрії ті пропали.
Б Ні сивий академік, ні
учитель, ні учень - ніхто не відповість на це питання.
В Соловей співає -
серце завмирає.
Г У будь-якій ситуації
залишатися Людиною – ось єдина умова життя.
Д Часом над горами
встає веселка – різнобарвний стовп світла.
25. З'ясуйте,
який розділовий знак треба поставити на місці крапок.
1 кома 2 тире 3 двокрапка 4 дужки
А В житті мені весь вік
тужити … не жити.
Б Схилився вечір до
землі і срібним сяйвом ріки стелить ... Б.-І. Антонич...
В Вона прийшла ...
заквітчана і мила... і руки лагідно до мене простягла.
Г І розкажім собі
обіймами... про тишину над оболонями.
Д Бо така вже природа
агави ... вона цвіте, щоб умерти, й умирає, щоб цвісти.
26. Двокрапку
треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки
пропущено)
А Здобули волю
відшукали долю.
Б Посієш впору збереш
зерна гору.
В Гаї шумлять я слухаю
хмарки біжать милуюся.
Г Повіяв вітер по
долині пішла дібровою луна.
Д Знаю одне мені
вистачить сил подолать перешкоди.
27. Пунктуаційну
помилку допущено в реченні
А Тут усе: і повітря, і
тиша, і дерева - сповнене якоїсь загадкової сили.
Б Учитель - це три
світи: теперішній, минулий і майбутній.
В Море й озеро, синій
берег і широкий степ - усе залите гарячим маревом.
Г На все осінь щедра:
на кавуни, і на дощі, і на холодні роси.
Д У наших ріках
водяться різні породи риб: а саме шука, лин, лящ, сом.
28. Неправильно
вжито тире в реченні
А Писати просто — це
найбільша майстерність і якість справжнього таланту.
Б Привчав мене батько
трудитись до поту, а мати — любити пісні.
В У будь-яку погоду: у
дощ, у туман, у шторм — виходять рибалки на промисел.
Г Збагачуйте життя
своєю щедрістю — тоді добрим словом вас згадуватимуть люди.
Д Ясна річ — пісні
Марусі Чурай співали не тільки дівчата, а й козаки.
29. Розділові
знаки при звертанні правильно вжито в реченні
А Зійди дощику,
дрібнесенький, Скропи травицю-муравицю, Нехай я вийду на вулицю.
Б Пусти мене, мати
погуляти, Бо вже челядоньки не видати.
В Ой куди ви,
голубоньки, та й полетите, Куди моє дівування та й занесете?
Г Прочини господарю,
ворота, Занесем тобі віночка з золота.
Д Зеленая, дібровонько,
Чого так рано спустошена, Трава на сіно покошена?
30. Розділові
знаки правильно розставлено в реченні
А Отут серед цвіту,
здається: що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій
собі й природі.
Б Сонце вже котилося на
захід, над полями здіймалася легка пара, у небі, як листя осики, тріпотіли
крильцями жайворонки, зеленим соком пашіли трави, — у які причепурилися горбки.
В Уявімо що світ, який
нас оточує — це поле, а слова, які називають предмети навколишнього світу —
рослини на цьому полі.
Г Проміння ламалося в
хвилі, блищало, миготіло, рябіло наче хто сипонув на воду блискучими іскрами.
Д Високо поросло
розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю, на котрій, чіпляючись
колосками за гілки, буяє розкішна рослина.
31. Кома
перед і ставиться в реченні (розділові знаки
пропущено)
А Я в пісні молодість
знайду і довго-довго буду з нею.
Б Вдалині хиталися
дерева і синів задуманий прибій.
В Дітям здавалося що
вже вечір і що вже невдовзі прийде мама.
Г Крізь темну ніч шумів
весняний дощ і в унісон із ним шуміли сосни.
Д Коли він торкався
смичком до струн скрипки все на світі зникало і залишалася тільки музика.
32. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання тире.
1 перед
узагальнювальним словом 2 між
підметом і присудком
3 при відокремленій
прикладці 4 між частинами безсполучникового речення
А А мова — то пісня душі,
покладена на слова.
Б І сльози, і прокльони
— все мине.
В І ось прийшла неділя
— день легкий.
Г Мало життя прожити —
треба життя зрозуміти.
Д Я усміхнусь — і все
навкруг сміється.
33. Кома
перед і ставиться в
реченні (коми пропущено)
А Мова українська
сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу.
Б Доба Мазепи - це час
економічного політичного і культурного відродження України після Руїни.
В Тема матері завжди
була є і вічно залишатиметься актуальною як у народних піснях так і в
професійній творчості.
Г Треба зазначити що
економічних понять в останні десятиліття з'являється все більше і більше.
Д Жовто-блакитні барви
символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода
батько і мати.
34. Поширене
означення НЕ ВІДОКРЕМЛЮЄТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущено)
А Приголомшений
велемудрою наукою я підводжуся з охололої стерні.
Б Шепіт пальмових гаїв
і сузір’я схожі на тяжкі виноградні грона п’янять серце морехода.
В Двічі тяжко поранений
раз майже вбитий Устим аж тоді в степу повірив, що вцілів.
Г Нагрітий за літо яр
дихав Сашкові в обличчя перецвілими будяками.
Д Стомлені дорогою ми
майже не розмовляли ледве тримаючись на ногах.
35. Тире
між підметом і присудком НЕ ПОТРІБНЕ в реченні (розділові знаки пропущено)
А У наш час екологія це розгалужена система наук.
Б Козак як мала дитина.
В Природа ось законодавець смаку краси і
досконалості.
Г Вода добрий друг і помічник людини.
Д Баобаб дуже високе дерево.
36. Перед
однорідними членами речення потрібно ставити двокрапку, а після них – тире в
реченні (розділові знаки пропущені)
А Із сивої давнини існували на землі чотири
доброчесності а саме мудрість правосуддя стійкість вірність.
Б Є місцевості веселі радісні є похмурі тривожні й
недобрі місця.
В Летиш і милуєшся всім і сріблястою нехворощю і
ворохами золотими на токах.
Г Скрізь на вершечку стрілецької гори на пагорбах
і видолинках панувала тиша.
Д Земля і місяць вишні і тополі і тиша в тиші і
тумани в полі усе в чеканні.
37. Непоширену
обставину НЕ треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущені)
А Не піймавши не кажи що злодій.
Б Рушниця в його руках стріляла не хиблячи.
В Посеред плеса вода мов сказившись починала
хлюпати й кружляти.
Г Хлопці прокинувшись нагодували й напоїли коней.
Д Не зрозумівши студентка запитала ще раз.
38. Позначте
речення, у якому одиничний дієприслівник ПОТРІБНО відокремити комою (розділові
знаки пропущено):
А Гуркіт канонади ревів не перестаючи.
Б Бійці сиділи деякий час задумавшись.
В Пряме дерево і вмирає стоячи.
Г Людина! Це ж яке слово! Його треба говорити
стоячи.
Д Похитуючись Соломія підійшла до столу.
39. Позначте
речення, у якому перед як ПОТРІБНО поставити кому (розділові знаки пропущено):
А Сосюра як справжній лірик різноманітний у своїх
переживаннях.
Б Діти як квіти поливай то ростимуть.
В Весь світ знає Довженка як великого
кінорежисера.
Г Палаючий Будапешт був перед нами як на долоні.
Д Уночі хоч як тріщить а вдень проти сонечка
плющить.
40. Позначте
безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити ТИРЕ
(розділові знаки пропущено):
А Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.
Б Життя росте лишень з любові лише краса людей
навчає жить.
В Дощ пройшов хазяйським кроком сад в росі
купається.
Г Дуже дивний пейзаж косяками ідуть таланти.
Д Степ половецький половіє трава аж срібна від
роси.
41. Позначте
речення з уточнюючим членом, у якому перед сполучником ПОТРІБНО поставити кому
(розділові знаки пропущено):
А Таку тикву саджають щоб із неї виросла посудина
на зразок глека або невеликої амфори.
Б Довге життя випало Дорошенчисі або Чабанисі як
частіше називають ще її.
В Гуси чи лебеді в небі пливуть там угорі наді
мною?
Г Хвилі колосків то вганялись півкругом у ліс то
забігали вузькою річкою або сагою глибоко в діброву.
42. Позначте
складносурядне речення, між частинами якого не треба ставити коми (розділові
знаки пропущено):
А Весна процвіте і наново криниця простеле
барвінком круті береги.
Б Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене
биття.
В Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий
мотив.
Г Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од
цвіту вишень і сирої землі.
Д Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на
воду.
43. Позначте
речення, у яких перед словом як ставиться кома (розділові знаки пропущено):
1 Мелашка була потрібна в господі як робітниця.
2 Дівчина сяяла як кущ калини.
3 Прокіп підходив спокійний і діловий як завжди.
4 Промені як вії сонячних очей.
5 І. Франко знав і любив народну пісню як учений,
демократ, патріот.
6 Хмара як лебідь пливе над лісами.
7 Весь світ знає Довженка як великого
кінорежисера.
44. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання розділового знака.
1 кома в безсполучниковому
реченні 2 кома в складнопідрядному реченні
3 кома в
складносурядному реченні 4 кома при відокремленій обставині
А Між зеленими садами,
між сірими стінами загравали вже фіолетові тіні.
Б Уткнувшись у тепло
долин, вітер спросоння погойдував чорні тополі.
В Яра пшениця була
молода й висока, а горді соняшники стояли ще вищі.
Г Десь скрадливо
скрипнула хвіртка, насмішливо обізвався дівочий голос.
Д У плесі ворушилися
затонулі тіні хат, на яких сторч головою дрімали лелеки.
Немає коментарів:
Дописати коментар